fbpx
İş HayatıOdaklanma

İş Yerinde Dikkat Dağınıklığını Önlemek

İşinize Daha İyi Odaklanmak İçin İpuçları

Bu yazımda sizlere başarılı olmak için odaklanmanın öneminden bahsedeceğim. Daha başarılı olmak için daha yüksek IQ seviyesine sahip olmanın değil, odaklanma ve konsantrasyon becerileri konusunda daha iyi olmanın önemli olduğu yapılan araştırmalarla ortaya konulmuştur.

İş yerinde odaklanma sorunu yaşıyorsak, iyi konsantre olabildiğimizde daha üretken olabilir, sorunları daha etkili bir şekilde çözebilir ve daha derin düşünebiliriz. Bütün bunlar bize gerek iş hayatında daha başarılı olmak, gerek akademik başarımızı arttırmak gibi konularda ciddi avantajlar sağlayacaktır. Peki odaklanma konusunda daha iyi olabilmek için neler yapmalıyız? İşte size konsantrasyonunuzu geliştirmek için ip uçları:

İlk Olarak Kendinizi Eğitin

İş yerinde daha iyi konsantre olma konusunda sorun yaşıyorsanız bunun en temel nedeni beyninizi bu konuda yeterince eğitmemiş olmanızdır. Mesela bir işle uğraşırken başka bir konu ile ilgili gelen bir maili hemen açmanız, telefonunuzda çıkan bir bildirime o anda tıklamanız ya da telefonunuz her çaldığında anında cevap verme gayreti içinde olmanız dikkatinizi sürekli olarak başka noktalara kaydıracaktır ve bu da verimliliğinizi olumsuz etkileyen temel faktörlerden birisidir.

Bir görevi tamamlamadan diğerine, ondan diğerine sürekli olarak geçiş yapmanız alışkanlık haline gelebilir ve bir bakarsınız ki başka bir uyarıcı olmadığı durumlarda bile konsantrasyon problemi yaşıyorsunuz. Beyninizi daha iyi konsantre olma konusunda eğiterek bu sorunun üstesinden gelebilirsiniz. Beyninizi, çalışırken daha iyi daha iyi odaklanma konusunda eğitmek için tıpkı kaslarınızı güçlendirmek için spor yapmanız gerekeceği gibi bir takım egzersizler yapmanız fayda sağlayabilir.

İş Yerinde Konsantrasyonu ve Verimliliği Arttırmak
İş Yerinde Konsantrasyonu ve Verimliliği Arttırmak

İş yerinde konsantrasyon ve odaklanma açısından kendinizi geliştirebileceğiniz çok sayıda egzersizden en çok etkili olan birkaç tanesine değinmek istiyorum. Buyurun size işinize daha iyi odaklanmak için ipuçları:

Meditasyon için Zaman Ayırın

“Bu yazıyı daha başarılı olmak için daha iyi odaklanmak amacıyla okumaya başladım, karşıma yine meditasyon çıktı.” dediğinizi duyar gibiyim. Meditasyon daha iyi bir odaklanma için fazlasıyla önemlidir çünkü meditasyon yapmak en basit ifade ile zihinsel jimnastik yapmaya benzer. Meditasyon teknikleri kendinizi çalışırken daha iyi odaklama konusunda eğitmek için kullanabileceğiniz en etkili yollardan birisidir.

Meditasyon teknikler ile ilgili kısa bir araştırma yaparsanız çok sayıda yolu olduğunu görürsünüz. Daha iyi odaklanabilmek için meditasyonun sağlayacağı fayda, meditasyon yöntemlerinin çoğu zaman dikkatinizi belirli bir süre boyunca bir öğeye (vücudunuz, nefesiniz ya da bir obje veya ses olabilir) odaklamak üzerine oluşturulduğu düşünülürse daha iyi bir konsantrasyon için fayda sağlayacağı görülecektir.

Meditasyona yeni başlayan biriyseniz zihninizin zaman zaman odaklandığınız noktadan koptuğunu fark edeceksiniz ve böyle durumlarda yapmanız gereken şey meditasyon yapmak için odaklandığınız şeye dikkatinizi geri getirmek olmalıdır. Bu sayede dikkat dağınıklığı yaşadığınız durumlarda dikkatinizi daha hızlı bir şekilde geri getirmeyi alışkanlık haline getirebilir ve başarılı olmak için daha iyi odaklanma konusunda kendinizi eğitebilirsiniz.

Okuyun, Okuyun, Okuyun

Günümüz dünyasında daha çok mikro içerikler okumak ilgimizi çeker olsa da daha iyi konsantre olabilmek için kitap ya da uzun makaleler okumanız da sizi odaklanma konusunda geliştirecektir. Kitap gibi daha uzun materyalleri okumak hem kendinizi geliştirme fırsatı yakalamanızı sağlar hem de dikkatinizi daha uzun süre odaklayabilmeniz için kendinizi eğitmenize olanak tanır.

Çalışırken Daha İyi Odaklanmak için Kitap Okuyun
Çalışırken Daha İyi Odaklanmak için Kitap Okuyun

 

Yazmanın Gücü

Bu noktada tabi ki yazar olmanızdan bahsetmiyorum. Ne yazdığınız da çok önemli değil. Bu bir günlük tutmak ya da okuduğunuz bir haberi ya da kitap sayfasını elle ya da bilgisayar ortamında yazmak şeklinde olabilir. Bir şeyi yazarken görme (yazacağımız şeyi görürüz), dokunma (klavye ya da kalem kullanırız) ve duyma (genellikle yazacağımız şeyi düşünürken ya da okurken iç sesimizi kullanırız) gibi bir çok duyuyu işin içerisine katarız ve bu da ister istemez zihnimizi daha iyi odaklanmaya iter. Her gün bir şeyler yazmaya bir miktar zaman ayırın ve odaklanma konusunda kendinizi geliştirmenin tadını çıkartın.

Kendinize Zaman Ayırın

Evet 5-10 dakika bile olsa mutlaka zaman ayırın. Günlük hayatın koşuşturmacası içerisinde zaman zaman duygularımızla bağlantı kurmayı unutuyoruz. Bu durum duygusal ihtiyaçlarımızın zamanında karşılanmaması durumuna yol açabiliyor ve arka planda biz farkında olmadan zihnimizi meşgul edebiliyor.

Daha iyi bir odaklanma becerisi için duygularınızla iletişim kurmayı alışkanlık haline getirin ve dikkatinizi bir konuya vermek istediğinizde daha berrak bir zihinle işe koyulun. Unutmayın, gündelik hiçbir şeyi düşünmeden sadece kendinize odaklanarak geçireceğiniz 5-10 dakika bile çok önemli.

Dikkat Dağıtıcıları Engelleyin

Etrafımızda dikkatimizi dağıtan çok sayıda unsur var ve biz kimi zaman bunun farkında bile olamayabiliyoruz. Mesela telefonumuz titriyor ve üzerinde yoğunlaştığımız bir işi bırakıp hemen telefonumuzu elimize alıyoruz ya da bilgisayarda çıkan bir bildirime hemen tıklıyoruz. Belki farkında bile olmadan yaptığımız bu hareketler dikkatimizi çok fazla dağıtabiliyor ve bir bakıyoruz ki odaklanamaz duruma gelmişiz.

Dikkat dağıtıcılar ile baş edebilmek için ilk yapmanız gereken onları fark etmek ve kabul etmektir. Sonrasında ise onlarla nasıl baş edebileceğinize yönelik bir eylem planı oluşturabilirsiniz. İşte size dikkat dağıtıcıları engelleyebilmek için ipuçları;

Çalışırken Dikkat Dağıtıcı Bildirimleri Kapatın
Çalışırken Dikkat Dağıtıcı Uygulama Bildirimlerini Kapatın

 

Sosyal Medya Bildirimleri

Dikkatinizi en çok dağıtan web sitelerini ve sosyal medya uygulamalarını engelleyerek işe başlayabilirsiniz. Bu sayede herhangi bir işe odaklanmanız gereken bir ortamda dikkatinizi dağıtacak bildirimler gelmeyecek ve siz daha iyi odaklanabileceksiniz.

Gürültüden Kopun

Çok fazla gürültünün olduğu bir ortamda çalışıyorsanız bu gürültülerin ses parazitleri gibi dikkatinizi sürekli dağıtmasını engellemek için kulaklık kullanabilirsiniz. İş yerinizde dikkatinizi odaklayabilmek için dışarıdan gelen gürültüyü yüksek oranda engelleyecek şekilde üretilmiş olanları tercih etmelisiniz.

Yapılmayacaklar Listesi

İş yerinizde odaklanmanızı engelleyen ve sürekli dikkatinizi dağıtan şeyleri tanımladıktan sora artık nelerden kaçınmanız gerektiğini biliyorsunuz. Bunları tıpkı yapılacaklar listesiyle günü planlamak gibi, “yapılmayacaklar listesi” ile bir işe odaklandığınızda neleri yapmamanız gerektiğini hatırlama şansına sahip olursunuz.

İletişim Tercihlerinizi Güncelleyin

İş ortamında iletişimin büyük kısmı yüz yüze ya da telefon aracılığıyla kurulur. Ancak bu iletişim türleri faydalı olmasına rağmen siz tam da bir işe odaklanmışken dikkat dağıtıcı olabilirler. Mesela tam bir müşterinize fiyat teklifi atmak için hazırlık yapıyorsunuz ve bütün dikkatiniz önünüzdeki işte. Tam o esnada iş arkadaşlarınızdan biri bir şey sormak için odanıza dalıyor ve işinizi bırakıp ona cevap verirken fiyat teklifinden kopuyorsunuz ve tekrar odaklanmak için az da olsa çaba harcamanız gerekiyor.

Bu tarz kopmaları en aza indirebilmek için iş arkadaşlarınızdan telefon aramaları ya da yüz yüze iletişimden daha çok mail, mesaj (SMS, WhatsApp vb.) gibi ne zaman cevap vereceğinizi sizin seçebileceğiniz iletişim yollarını kullanmalarını isteyin.

Çalışma Ortamınızı Düzenleyin

Çalışma Ortamınız Daha İyi Odaklanmanızı Sağlasın
Çalışma Ortamınız Daha İyi Odaklanmanızı Sağlasın

 

Son olarak çalışma ortamınızın çalışırken daha iyi odaklanabilme üzerindeki etkilerine değinmek istiyorum.

  • Çalışma ortamınız mümkün olduğunca düzenli olmalı ve siz bir şeyi aradığınız zaman bu dikkatinizi çok fazla dağıtmadan bulunabilir olmalı.
  • Gün ışığı önemlidir, ev ya da ofis ortamında çalışıyorsanız ortamın aydınlık olmasına dikkat edin ancak güneş direk bilgisayarınıza ya da çalışma masanıza yansımasın. Yansımalar çoğu zaman çalışırken dikkatinizi dağıtacaktır.
  • Çalışma ortamlarının sıcaklığı 20-22 derece olması idealdir. Daha yüksek sıcaklık uyuşukluk hali, daha alçak sıcaklık ise üşüme halini beraberinde getirir ve dolayısıyla her iki durum da işinize odaklanmayı olumsuz etkiler.
  • Ofiste ya da evde çalışırken oturduğunuz sandalye ya da koltuk çok rahat olmasın. Burada tabi ki sizi rahatsız etsin demiyorum ancak size yatağınızı çağrıştıracak bir rahatlığı olması da uykunuzu getirebilir ve işinize odaklanmanızı olumsuz etkiler.

Sizin de gördüğünüz gibi çalışırken daha iyi odaklanabilmek aslında çok da zor değil. Ufak bazı düzenlemeler, küçük farkındalıklar ve bir miktar da disiplinle işinize daha iyi odaklanabilir ve verimliliğinizi arttırabilirsiniz.

Bir cevap yazın