fbpx
Etkili İletişimİletişim Becerileri

Etkili İletişim Nasıl Olur?

Etkili İletişim İçin 10 İp Ucu

Günümüzde iletişim becerileri konusunda kendinizi geliştirmek size hayatınızın her alanında avantaj sağlayacaktır. Özellikle başarılı sosyal ilişkilerinde ve kariyerlerinde başarılı olan insanları incelediğiniz zaman iyi iletişim kurabilen bireyler olduklarını görebilirsiniz. Peki etkili iletişim nasıl olur? Etkili bir iletişim için neler yapmalıyız? İşte size etkili iletişim için 10 ip ucu.

Etkili İletişim İçin Öneriler
Etkili İletişim İçin Öneriler

 

Niyetiniz İlişki Geliştirmek Olsun

Kendinizi karşıdaki kişinin yerine koyabildiğiniz ve saygı çerçevesinde ilerleyen bir iletişim hedefleyin. Böyle bir iletişim içerisinde herkes kendini en doğru şekilde ifade edebilir, fikirlerini paylaşabilir ve anlaşılabilir. İyi niyetle kurulan bir iletişimin sadece söz sahibi olmaktan çok daha önemli ve daha değerli olduğunu unutmayın. İlişki kurmak, karşınızdaki kişi ve kendiniz için önemli olan konular hakkında açık olmak ve etkileşim halinde kalmak anlamına gelir.

Konuştuğunuzdan Daha Fazla Dinleyin

İki kulağımız ve bir ağzımız olduğunu hatırlayın. Dinlemek, sağlıklı bir iletişimin temel taşı ve ilişki kurmanın anahtarıdır. Dinlerken genellikle kendimizin ne demek istediğimizi belirtmeyi ister, konuşma sırasının bize gelmesini bekler yani aslında yarı dinleriz. Dikkatimiz kendi düşüncelerimiz üzerine odaklanmışken aslında dinlemiyoruz. Dinleme, karşımızdaki kişinin düşüncelerine katılmasak bile, onun dünyasına girmek, anlatmaya çalıştıklarını anlamak niyetinde olmak anlamına gelmektedir.

Diğer Kişiyi Anlamaya Öncelik Verin

İnsanlar sizin onları anladığınızı hissettiklerinde, sizi anlamaya çok daha açık duruma gelirler. Anlama konusundaki istekliliği cömertlik, saygı, öz kontrol, merhamet ve sabır gibi durumlar takip eder. Diğer insanların sizden farklı olduğunu anlama konusunda farklı öfkeli olmak yerine meraklı olmayı deneyerek işinizi kolaylaştırabilirsiniz.

Etkili İletişim İçin Anlamaya Önem Verin
Etkili İletişim İçin Anlamaya Önem Verin

Değer, İstek ve İhtiyaçları Doğru Anlayın

İnsanların size söyledikleri her şey ve sergiledikleri her davranışın altında yatan bir ihtiyaç, özlem veya değer vardır. Bunlar kimi zaman açıkça ifade edilmemiş olabilir ve biz iletişimimizi geliştirmek açısından bu ihtiyaçları tanımlamak ve duymak konusunda kendimizi geliştirebiliriz. Burada hatırlanması gereken temel husus bütün insanların aslında bu ihtiyaçları paylaştığı ancak pek azının bu paylaşımın farkında olduğu gerçeğidir.

İletişim becerilerini geliştirmek konusu ilginizi çekiyorsa, bu konu hakkında diğer yazılarım için https://www.oguzbal.com.tr/iletisim-becerileri/ sayfama mutlaka göz atın.

İletişim becerinizi geliştirmek istiyorsanız karşı tarafın istek ve ihtiyaçlarını doğru şekilde anlamaya çalışarak işe başlamak sihirli bir anahtar gibidir. Örnek vermek gerekirse, birisi size “Sen çok bencilsin, bir sorun olduğunda yardım etmek için hiçbir şey yapmıyorsun” derse, dolaylı bir şekilde düşünülmek ve destek bulmak için özlem duyuyor ama bu isteği suçlama olarak yansıtıyor demektir. Böyle durumlarda tepki vermek yerine empati kurmayı başarabilirsek, karşı tarafı anlayabiliriz ve karşıdaki kişi de anlaşıldığını hissettiği için ilişki kalitemizi arttırmış oluruz.

İşe Empati Kurmakla Başlayın

Empati kurmak etkili iletişim açısından son derece önemlidir. Eğer empati becerinizi geliştirmek istiyorsanız şunları yapmaktan kaçının:

  • Karşıdaki kişinin anlattığı konu ile benzer bir olay başınıza geldiyse hemen kendi benzer hikayenizi anlatmaktan vazgeçin.
  • Karşınızdaki kişiden veri almayı hedefleyen çok fazla soru yöneltmeyin.
  • İletişim halinde olduğunuz kişinin deneyimini yorumlama alışkanlığınızı bırakın.
  • Empati becerinizi geliştirmek istiyorsanız tavsiye verme huyunuzu gözden geçirin.
  • Eğer kişi size duygusal bir durumdan bahsediyorsa konuşurken mutlaka duygularını dikkate alın.
  • İnsanların empatiye ve empatik dinlemeye çok önem verdiğini aklınızdan çıkartmayın
Empati Becerinizi Geliştirin
Empati Becerinizi Geliştirin

Duygularınızın için Sorumluluğunu Alın

Genellikle nasıl hissediyor olduğumuzun nedeni başka birinin söylediği ya da yaptığı bir şey değil, onun bizde hangi duygu durumunu tetiklediğidir. Duygularımız diğer insanların yaptıkları şeylerle ve çevredeki diğer olaylarla uyarılır. Örneğin, bir kişi yapacağını söylediği şeyleri yapmazsa, o kişiye kendisine çok kızdığınızı ve hatta güvenilmez olduğunu söyleyebilirsiniz. Bu tür bir suçlama, “Sözünde durmadığın için hayal kırıklığına uğradım” şeklinde yeniden ifade edilebilir ve bu sayede duygularınızın sorumluluğunu alarak iletişim kalitenizi korumanıza yardımcı olur.

Etkili iletişim becerileri kazanmak hem sosyal hem de iş hayatımızda son derece önemlidir. Etkili iletişim ile ilgili bütün yazılarıma https://www.oguzbal.com.tr/etkili-iletisim/ sayfamdan ulaşabilirsiniz.

Olumlu, Spesifik ve Kolay Uygulanabilir Taleplerde Bulunun

İletişiminizi geliştirmek için ihtiyaçlarınızı karşılama konusunda size yardımcı olacak kolay uygulanabilir taleplerde bulunun. Bunu yapmak sizi şikayet etmekten kurtaracaktır. Başka kişilerin çok belirsiz ya da çok karmaşık olarak ifade ettikleri şeyleri istemeyin. Örneklerle açıklamak gerekirse “Çok fazla ses çıkarmayın” türünden bir talep yerine “Çalıştığım için lütfen video oyunları oynarken kulaklıklarınızı kullanabilir misiniz?” şeklinde bir talep daha olumlu ve uygulanabilir olabilir.

Açıklamalarınız Tarafsız ve Doğru Olsun

Üzgün olduğumuz kimi zamanlarda, üzüntümüzü neyin tetiklediğini doğru bir biçimde tanımlamayı seçmek yerine yargı dilini kullanmayı seçebiliyoruz. Bu durum da bizi kavgaya götürebiliyor! Örneğin, önem verdiğimiz birine “Beni aramadın” demek yerine “Beni önemsemiyorsun” şeklinde suçlama yöneltebiliriz. Böyle durumlarda ilk olarak durumu tarafsız ve doğru bir biçimde, yargılama veya suçlamaya girmeden açıklamaya çalışın.

Sonrasında devam eden iletişim duyguları, ihtiyaçları ve istekleri paylaşma noktasına gidebilir. Örnek vermek gerekirse, “Bu son derece aptalca bir fikir!” demek yerine. “Gecenin bir yarısında bitecek olan bir filme gidersek [tarafsız açıklama], bu beni endişelendirir[hissetmek]. Çünkü çocukların gece uykusunu sağlıklı bir şekilde almaları gerekir [ihtiyaç]. Bunu yapmak yerine [özel istek] başka bir gün daha erken bir seansa gidebilir miyiz?”

Hayır Cevabına Hazır Olun
Hayır Cevabına Hazır Olun

“Hayır” Cevabına Hazırlıklı Olun

Siz taleplerinizi ne kadar titizlikle iletmiş olursanız olun karşı taraf yine “hayır” cevabı verebilir. Peki bu durum bizi üzmeli mi? Muhtemelen talebimiz karşıdaki kişinin yerine getirmesini beklediğimiz bir talepti ve iletişime bu yüzden bu kadar emek verdik. Unutmayın ki ne kadar çaba sarf etmiş olursak olalım karşımızdaki kişinin başka bir önceliği olabilir, o anda bizden farklı bir ihtiyacı olduğu için bize “hayır” diyor olabilir. Yine de ”hayır” cevabını nasıl duymayı seçeceğinizi belirme şansınız olabilir. Belki de “Hayır”, başka bir şeyin gerçekleşmesi talebidir. Ve sonra verme ve bükme dansına giriyoruz! “Hayır” tahmin edebileceğimiz kadar tehdit edici değil.

Etkili iletişim için Beden Dilini Kullanın
Etkili iletişim için Beden Dilini Kullanın

Kelimeler Dışında İletişim Kurma Yolları

Kalbimizde ve zihnimizde olan her şey beden dili, yüz ifadelerimiz (jest ve mimikler), ses tonumuz aracılığı ile ifade ederiz. Bütün bunlar, iletişim kurduğumuz kişiler tarafından sezgisel olarak alınır ve anlaşılır. Peki kelimelerimiz sözsüz iletişim olarak da isimlendirilen bu unsurlarla uyumlu mu? İlişkilerimizi geliştirmek, daha anlayışlı ve anlaşılır olabilmek ve uyum sağlamak için, kelimeler dışında iletişim kurma yolları konusunda kendimize yatırım yapmalıyız.

Bir cevap yazın